Szlachetne zdrowie

Opiekun; mgr Marta Cebula

 

 

SZLACHETNE ZDROWIE”

PROGRAM  ZAJĘĆ Z EDUKACJI  ZDROWOTNEJ

 

Miejsce realizacji:

Program edukacyjny realizowany będzie  w  Bursie Szkolne w Starym Sączu   ramach  zajęć w czasie wolnym.

Czas trwania: wrzesień 2024r. – czerwiec 2025r. (wg. potrzeb). Tematy do wyboru                     

w zależności od potrzeb i zaangażowania wychowanków w podejmowane działania .

Adresaci: wychowankowie bursy

Opis działania:

Od tego jak i co jemy, zależy prawidłowe funkcjonowanie organizmu, a to z kolei jest gwarancją zachowania dobrego zdrowia tak fizycznego, jak i psychicznego. Krzewienie wśród młodzieży zdrowych nawyków żywieniowych oraz przywrócenie znaczenia estetyki serwowania potraw i kultury ich spożywania jest w dzisiejszych, skomercjalizowanych

i zautomatyzowanych warunkach, gdzie wszystko, włącznie z jedzeniem , musi odbywać się szybko ,nie tylko korzystne, ale przede wszystkim konieczne.

 

 Program ma na celu przybliżenie uczestnikom zagadnień związanych edukacją zdrowotną oraz  promocją  zdrowia w środowisku lokalnym. Obejmuje edukację do zdrowia, działania ukierunkowane na zmianę środowiska fizycznego i społecznego .

 

Treści wybrane do realizacji obejmują:

 

  1. Przekazywaniu wiedzy na temat zdrowia,
  2. Kształtowaniu praktycznych umiejętności wykorzystywania wiedzy w codziennych sytuacjach życiowych,
  3. Formowaniu postaw,
  4. Propagowanie zachowań zdrowotnych poprzez utrwalanie zachowań sprzyjających zdrowiu w kontekście całego dalszego życia .

 

 

Cel główny:

Motywowanie młodzieży do dbałości o przestrzeganie zasad zdrowego odżywiania oraz wyposażenie uczestników zajęć w praktyczne umiejętności kulinarne .

 

Cele szczegółowe:

 

  1. Zapoznanie z zasadami zdrowego doboru produktów żywieniowych w codziennej diecie,
  2. Rozwijanie umiejętności kulinarnych,
  3. Rozwijanie umiejętności w zakresie estetyki serwowania potraw,
  4. Uświadamianie wpływu właściwej atmosfery podczas spożywania posiłków na ich przyswajanie,
  5. Rozbudzanie ciekawości i otwartości na kuchnie innych narodów,
  6. Poznawanie dawnych kulinariów Sądecczyzny
  7. Poznawanie siebie, śledzenie przebiegu swojego rozwoju, identyfikowanie i rozwiązywanie problemów zdrowotnych,
  8. Zrozumienie, czym jest zdrowie, od czego zależy, dlaczego i jak należy o nie dbać,
  9. Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za zdrowie własne i innych ludzi,
  10. Przygotowanie się do uczestnictwa w działaniach na rzecz zdrowia i tworzenia zdrowego środowiska w domu, szkole, miejscu pracy, społeczności lokalnej.

 

Formy pracy: warsztatowa, indywidualna, grupowa,

Metody pracy:

  1. Ćwiczenia praktyczne w zakresie przygotowywania i serwowania potraw oraz nakrywania stołu, improwizacje kulinarne pod nadzorem prowadzącego)
  2. Słowne (instruktaże przed zajęciami, pogadanki o kulinarnych, tradycjach świata),
  3. Spotkania z specjalistami (dietetyk, trener personalny)
  4. Wyjścia  poza teren bursy: ( spacer, aerobik, liczymy kroki)
  5. Oglądowe (prezentacja, pokaz filmowy).
  6. Problemowa: (metoda projektu)

 

 

Tematy do realizacji :

Spotkania w grupie, indywidualne konsultacje :

  1. Wskaż! Czynniki, wpływające pozytywnie i negatywnie na zdrowie

i samopoczucie, te, na które możesz mieć wpływ.

  1. Wyjaśnij! Gdzie szukać wiarygodnych informacji dotyczących zdrowia i sportu . Analiza informacji medialnych w tym zakresie.
  2. Scharakteryzuj! Zdrowie jako wartość dla człowieka i zasób dla społeczeństwa. Wskaż na czym polega dbałość o zdrowie w okresie młodości i wczesnej dorosłości – podaj przykłady takich działań.
  3. Zdefiniuj! Co oznacza odpowiedzialność za zdrowie własne i innych ludzi.
  4. Omów! Samobadanie i samokontrola zdrowia oraz
  5. potrzeba poddawania się badaniom profilaktycznym w okresie całego życia.
  6. Wyjaśnij! Związek między zdrowiem i środowiskiem – co można zrobić, aby tworzyć środowisko sprzyjające zdrowiu.
  7. Omów! Zaburzenia stanu zdrowia i rozwoju związane z nieprawidłowym odżywianiem(otyłość, nadwaga, niedobór masy ciała, anoreksja , bulimia).
  8. Jak rozumiesz? Związek między zdrowiem a pracą nad sobą dla zwiększenia wiary w siebie, poczucia własnej wartości i umiejętności podejmowania decyzji.
  9. Zaproponuj! Proste ćwiczenia relaksacyjne, które można wykonać

w szkole, w pracy i w domu.

  1. Tradycje kulinarne Sądecczyzny

Warsztaty kulinarne

  1. Zasady higieny, bhp i ppoż. w kuchni.
  2. Piramida żywieniowa i tabele wartości odżywczych na przykładzie przygotowanego deseru.
  3. Zioła, kwiaty i chwasty w garnku.
  4. Savoir vivre przy stole pięknie nakrytym i zastawionym.
  5. Potrawy świąteczne w naszych domach.
  6. „Gdy widzę słodycze, to kwiczę...” (słodko, nie znaczy niezdrowo).
  7. Walentynkowa kolacja dla dwojga (kulinarne afrodyzjaki)
  8. Domowe fast foody.
  9. Sałatkowe szaleństwa
  10. Dawne kulinaria Ziemi Sądeckiej
  11. Kuchnia naszych sąsiadów

 

Ewaluacja:

  1. Określenie kryteriów oceniania zajęć:
  2. a) regularny udział w zajęciach,
  3. b) pełna zaangażowania postawa w czasie zajęć.
  4. Sporządzenie sprawozdania.

W ramach programu w roku 2024/25 realizowany będzie projekt „ Kulturalno –kulinarne podróże -staropolska piernikowa tradycja”(załącznik nr 1)

 

Informacje o bieżących akcjach w aktualnościach.

 

10 wskazówek, jak być szczęśliwym

10 wskazówek, jak być szczęśliwym

APETYT NA ZDROWIE
opiekun Beata Nobilec, Marta Cebula
POKOCHAJ SIEBIE
10 wskazówek, jak być szczęśliwym
 
Jak zatem kochać siebie? Niektórzy z nas mieli szczęście i nauczyli się tego już na wczesnym etapie życia. Ale możemy nauczyć się kochać siebie również w dorosłym życiu – nigdy nie jest za późno. Dzięki tym wskazówkom stopniowo osiągniesz swój cel.
1. Zamień samokrytykę na samowspółczucie
Zastanów się, jak się czujesz, gdy coś nie idzie po Twojej myśli. Czy z inną osobą rozmawiałabyś równie szorstko? Spróbuj zrozumieć siebie. Pomyśl, jak rozwiązałabyś taki problem, gdyby dotyczył Twojej przyjaciółki. Pewnie przytuliłabyś ją i spróbowałabyś spokojnie przeanalizować całą sytuację. Potraktuj siebie w ten sam sposób!
2. Zaakceptuj swoje słabości
Ciągle się spóźniasz? Zamiast mieć pretensje do siebie czy szukać wymówek pomyśl, że
świetnie radzisz sobie z innymi sytuacjami. To pomoże Ci poradzić sobie z problemem w konstruktywny sposób i znaleźć odpowiednie rozwiązanie.
3. Miej do siebie więcej cierpliwości
Kiedy Twoje dziecko ma problem z matematyką, raczej nie oczekujesz od niego, że z miejsca zrozumie trudny wzór. Traktuj siebie w ten sam sposób. Bez względu na to, czy uczysz się czegoś nowego, czy pracujesz nad swoimi słabościami, daj sobie trochę czasu!
4. Komplementy i pochwały? Przyjmuj je!
Kolega z pracy chwali Twoją prezentację, a Ty odpowiadasz, że przecież trochę się jąkałaś? Postaraj się nie reagować w ten sposób na komplementy – wystarczy uśmiech i „dziękuję”!
5. Kolejny krok: Chwal siebie
Bez względu na to, jak niewielki jest Twój sukces, świętuj go! Przyjrzyj się swoim kolegom z pracy – oni to potrafią.
6. Dbaj o siebie
Traktuj swoje zdrowie poważnie i szukaj tego, co jest dla Ciebie dobre – może to być odpowiednia dieta, sport poprawiający samopoczucie czy spotkania z przyjaciółmi.
7. Doceniaj nawet drobne rzeczy
Właśnie odbyłaś niesamowitą rozmowę z przyjaciółką, ktoś przytrzymał dla Ciebie drzwi wejściowe lub poczułaś się
świetnie po sesji jogi? Naucz się doceniać te pozornie drobne rzeczy!
8. Stawiaj granice
Mówienie „nie” może mieć zaskakująco dobre skutki! Nieważne, czy tym razem postanowisz nie upiec ciasta do przedszkola, przerwać tyradę zarozumiałego kolegi, czy odwołać spotkanie.
9. Rozpieszczaj się
Zaplanuj trochę czasu tylko dla siebie i ciesz się ciszą i spokojem, na przykład podczas długiego seansu domowego spa. Poczuj się pięknie – na przykład kąpiel w blasku świec może pomóc Ci się zrelaksować. Zadbaj o skórę i włosy, używając aromatycznych esencji takich jak te, które są zawarte w oczyszczającym szamponie do włosów Herbal Essences bio:renew.
10. Realne porównania pomagają w walce z negatywnymi uczuciami
Czasem wszystko wydaje się takie niesprawiedliwe lub ogarnia nas zazdrość. To zupełnie normalne! Ale musisz uważać, żeby nie dać się pochłonąć negatywnym emocjom. Pomyśl przez chwilę – może ta druga osoba osiągnęła większy sukces w pracy niż Ty, ale za to nie cieszy się tak dobrym zdrowiem? Nie chodzi tutaj o dodawanie, ale o przyjęcie odpowiedniej perspektywy.
Życzymy Ci wielu sukcesów, ponieważ na nie zasługujesz!