Szlachetne zdrowie

Opiekun; mgr Marta Cebula

 

 

SZLACHETNE ZDROWIE”

PROGRAM  ZAJĘĆ Z EDUKACJI  ZDROWOTNEJ

 

Miejsce realizacji:

Program edukacyjny realizowany będzie  w  Bursie Szkolne w Starym Sączu   ramach  zajęć w czasie wolnym.

Czas trwania: wrzesień 2024r. – czerwiec 2025r. (wg. potrzeb). Tematy do wyboru                     

w zależności od potrzeb i zaangażowania wychowanków w podejmowane działania .

Adresaci: wychowankowie bursy

Opis działania:

Od tego jak i co jemy, zależy prawidłowe funkcjonowanie organizmu, a to z kolei jest gwarancją zachowania dobrego zdrowia tak fizycznego, jak i psychicznego. Krzewienie wśród młodzieży zdrowych nawyków żywieniowych oraz przywrócenie znaczenia estetyki serwowania potraw i kultury ich spożywania jest w dzisiejszych, skomercjalizowanych

i zautomatyzowanych warunkach, gdzie wszystko, włącznie z jedzeniem , musi odbywać się szybko ,nie tylko korzystne, ale przede wszystkim konieczne.

 

 Program ma na celu przybliżenie uczestnikom zagadnień związanych edukacją zdrowotną oraz  promocją  zdrowia w środowisku lokalnym. Obejmuje edukację do zdrowia, działania ukierunkowane na zmianę środowiska fizycznego i społecznego .

 

Treści wybrane do realizacji obejmują:

 

  1. Przekazywaniu wiedzy na temat zdrowia,
  2. Kształtowaniu praktycznych umiejętności wykorzystywania wiedzy w codziennych sytuacjach życiowych,
  3. Formowaniu postaw,
  4. Propagowanie zachowań zdrowotnych poprzez utrwalanie zachowań sprzyjających zdrowiu w kontekście całego dalszego życia .

 

 

Cel główny:

Motywowanie młodzieży do dbałości o przestrzeganie zasad zdrowego odżywiania oraz wyposażenie uczestników zajęć w praktyczne umiejętności kulinarne .

 

Cele szczegółowe:

 

  1. Zapoznanie z zasadami zdrowego doboru produktów żywieniowych w codziennej diecie,
  2. Rozwijanie umiejętności kulinarnych,
  3. Rozwijanie umiejętności w zakresie estetyki serwowania potraw,
  4. Uświadamianie wpływu właściwej atmosfery podczas spożywania posiłków na ich przyswajanie,
  5. Rozbudzanie ciekawości i otwartości na kuchnie innych narodów,
  6. Poznawanie dawnych kulinariów Sądecczyzny
  7. Poznawanie siebie, śledzenie przebiegu swojego rozwoju, identyfikowanie i rozwiązywanie problemów zdrowotnych,
  8. Zrozumienie, czym jest zdrowie, od czego zależy, dlaczego i jak należy o nie dbać,
  9. Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za zdrowie własne i innych ludzi,
  10. Przygotowanie się do uczestnictwa w działaniach na rzecz zdrowia i tworzenia zdrowego środowiska w domu, szkole, miejscu pracy, społeczności lokalnej.

 

Formy pracy: warsztatowa, indywidualna, grupowa,

Metody pracy:

  1. Ćwiczenia praktyczne w zakresie przygotowywania i serwowania potraw oraz nakrywania stołu, improwizacje kulinarne pod nadzorem prowadzącego)
  2. Słowne (instruktaże przed zajęciami, pogadanki o kulinarnych, tradycjach świata),
  3. Spotkania z specjalistami (dietetyk, trener personalny)
  4. Wyjścia  poza teren bursy: ( spacer, aerobik, liczymy kroki)
  5. Oglądowe (prezentacja, pokaz filmowy).
  6. Problemowa: (metoda projektu)

 

 

Tematy do realizacji :

Spotkania w grupie, indywidualne konsultacje :

  1. Wskaż! Czynniki, wpływające pozytywnie i negatywnie na zdrowie

i samopoczucie, te, na które możesz mieć wpływ.

  1. Wyjaśnij! Gdzie szukać wiarygodnych informacji dotyczących zdrowia i sportu . Analiza informacji medialnych w tym zakresie.
  2. Scharakteryzuj! Zdrowie jako wartość dla człowieka i zasób dla społeczeństwa. Wskaż na czym polega dbałość o zdrowie w okresie młodości i wczesnej dorosłości – podaj przykłady takich działań.
  3. Zdefiniuj! Co oznacza odpowiedzialność za zdrowie własne i innych ludzi.
  4. Omów! Samobadanie i samokontrola zdrowia oraz
  5. potrzeba poddawania się badaniom profilaktycznym w okresie całego życia.
  6. Wyjaśnij! Związek między zdrowiem i środowiskiem – co można zrobić, aby tworzyć środowisko sprzyjające zdrowiu.
  7. Omów! Zaburzenia stanu zdrowia i rozwoju związane z nieprawidłowym odżywianiem(otyłość, nadwaga, niedobór masy ciała, anoreksja , bulimia).
  8. Jak rozumiesz? Związek między zdrowiem a pracą nad sobą dla zwiększenia wiary w siebie, poczucia własnej wartości i umiejętności podejmowania decyzji.
  9. Zaproponuj! Proste ćwiczenia relaksacyjne, które można wykonać

w szkole, w pracy i w domu.

  1. Tradycje kulinarne Sądecczyzny

Warsztaty kulinarne

  1. Zasady higieny, bhp i ppoż. w kuchni.
  2. Piramida żywieniowa i tabele wartości odżywczych na przykładzie przygotowanego deseru.
  3. Zioła, kwiaty i chwasty w garnku.
  4. Savoir vivre przy stole pięknie nakrytym i zastawionym.
  5. Potrawy świąteczne w naszych domach.
  6. „Gdy widzę słodycze, to kwiczę...” (słodko, nie znaczy niezdrowo).
  7. Walentynkowa kolacja dla dwojga (kulinarne afrodyzjaki)
  8. Domowe fast foody.
  9. Sałatkowe szaleństwa
  10. Dawne kulinaria Ziemi Sądeckiej
  11. Kuchnia naszych sąsiadów

 

Ewaluacja:

  1. Określenie kryteriów oceniania zajęć:
  2. a) regularny udział w zajęciach,
  3. b) pełna zaangażowania postawa w czasie zajęć.
  4. Sporządzenie sprawozdania.

W ramach programu w roku 2024/25 realizowany będzie projekt „ Kulturalno –kulinarne podróże -staropolska piernikowa tradycja”(załącznik nr 1)

 

Informacje o bieżących akcjach w aktualnościach.

 

Pietruszka i jej właściwości

Pietruszka i jej właściwości

Pietruszka i jej właściwości są znane

i wykorzystywane w medycynie ludowej od stuleci. Wszystkie jej części wykazują działanie lecznicze. Pietruszka zwyczajna jest bogata w prowitaminę A, witaminę C, sole mineralne oraz żelazo. Ponadto warzywa są cennym ziołem łagodzącym bóle menstruacyjne. Świeże liście pietruszki są bardzo pożyteczne i mogą być używane jako składnik zdrowej diety.

Z kolei korzeń tej rośliny jest stosowany

w leczeniu wzdęć, zapalenia pęcherza moczowego oraz dolegliwości reumatycznych.

 

Pietruszka zawiera dużo witaminy C, B-12, K i A. Jest też bogatym źródłem minerałów takich jak cynk, selen wapń, potas, magnez, fluor i żelazo. Nie wszystkim wiadomo, iż ilość witaminy

w pietruszce jest znacznie wyższa niż

w cytrynie!

 

 

 

 

To źródło wielu witamin i minerałów

Pietruszka to bogate źródło witamin, szczególnie witaminy C, ale też B 12, K i A oraz minerałów: wapnia, potasu, magnezu, żelaza, sodu i fluoru. Dzięki nim pietruszka ma korzystny wpływ na działanie organizmu, a szczególnie systemu odpornościowego, nerwowego i układu krążenia. Wysoka zawartość cynku i selenu czyni z naci pietruszki środek zwiększający potencję.

 

 

 

Pietruszka oczyszcza organizm

Pietruszka działa moczopędnie, pomaga usuwać z organizmu nadmiar wody, a wraz z nią toksyny z nerek, pęcherza i wątroby. Picie naparu z pietruszki pomaga też pozbyć się kamieni z układu moczowego.

 

 

Chroni układ krwionośny

Pietruszka wyróżnia się dużą zawartością kwasu foliowego, dlatego regularne spożywanie rośliny stanowi naturalny sposób na obniżenie ryzyka zawału serca, zakrzepów i udaru mózgu. Kwas foliowy wspomaga chemiczny rozkład homocysteiny, naturalnie występującego w ludzkim organizmie kwasu aminowego, którego zbyt wysoki poziom powoduje choroby układu krwionośnego.

 

Pietruszka wykazuje działanie antynowotworowe

Jedzenie pietruszki pomaga obniżyć ryzyko chorób nowotworowych m.in. raka skóry, układu pokarmowego i prostaty. Jest to zasługą apigeniny, związku z gatunku flawonoidów, w dużych ilościach występującego w naci pietruszki. Apigenina niszczy komórki nowotworowe, działa przeciwzapalnie i oczyszczająco.

 

 

Pietruszka odświeża oddech

Ta zielona roślina zabija bakterie, które powodują nieświeży oddech. Można ją żuć zamiast gumy.

 

 

SAŁATKA Z PIECZONĄ PIETRUSZKĄ, GRUSZKĄ

I WINOGRONAMI

 

SKŁADNIKI

 1 PORCJA

  • 2 pietruszki
  • oliwa, miód
  • 1 gruszka
  • 20 g orzechów macadamia
  • kilka czerwonych winogron
  • mix sałat

SOS

  • 20 g sera z niebieską pleśnią np. roquefort
  • 2 łyżki oliwy
  • 1 łyżeczka płynnego miodu
  • 1 łyżka soku z cytryny
  • 1 łyżeczka octu winnego
  • sól i pieprz

 

PRZYGOTOWANIE

  • Pietruszki obrać i przekroić wzdłuż na 3 lub 4 części, doprawić solą, wysmarować oliwą i miodem, piec ok. 30 - 45 minut w 180 stopniach. Jednorazowo najlepiej upiec więcej pietruszek i wykorzystać je do sałatek lub jako zdrową przekąskę.
  • Orzechy macadamia grubo posiekać i zrumienić na suchej patelni. Gruszkę obrać i pokroić na plasterki. Czerwone winogrona przekroić na połówki. 
  • Składniki sosu wymieszać w salaterce. Mix sałat doprawić solą, pieprzem, skropić oliwą i sokiem z cytryny. Położyć pietruszki, gruszkę, orzechy i winogrona. Polać sosem, doprawić pieprzem.

 

ZUPA KREM

PIETRUSZKOWO-GRUSZKOWA

 

SKŁADNIKI

 4 PORCJE

  • 600 g korzenia pietruszki
  • 1 łyżka masła
  • 1 łyżka oliwy extra vergine
  • 1 dojrzała gruszka
  • 1/3 łyżeczki cynamonu
  • około 1 litr wywaru (bulionu) jarzynowego
  • 250 ml mleka
  • sól i świeżo zmielony czarny pieprz
  • 1/4 łyżeczki pieprzu cayenne (lub więcej świeżo zmielonego czarnego)
  • 1 łyżka soku z cytryny

Do podania

  • tarty ser grana padano lub parmezan
  • bazylia
  • oliwa extra vergine
  • płatki chili

 

 

PRZYGOTOWANIE

  • Pietruszkę obrać i pokroić na 1/2 cm kostkę. Wrzucić do garnka razem z roztopionym masłem i oliwą, posolić i obsmażać na umiarkowanym ogniu przez około 5 minut, od czasu do czasu mieszając.
  • Gruszkę obrać, pokroić na ćwiartki, usunąć gniazda nasienne. Pokroić na kawałki i dodać do garnka z pietruszką. Dodać cynamon i smażyć przez kolejne 5 minut od czasu do czasu mieszając.
  • Doprawić świeżo zmielonym pieprzem i /lub pieprzem cayenne, wlać 1 litr bulionu i zagotować. Gotować przez 10 minut lub do miękkości warzyw. Wlać mleko i znów zagotować. Zmiksować na krem, doprawić sokiem z cytryny i ewentualnie solą. W razie konieczności zupę rozcieńczać większą ilością gorącego bulionu.
  • Podawać gorącą z tartym serem grana padano lub parmezanem, bazylią, oliwą extra vergine i płatkami chili.