Szlachetne zdrowie
Opiekun; mgr Marta Cebula
„SZLACHETNE ZDROWIE”
PROGRAM ZAJĘĆ Z EDUKACJI ZDROWOTNEJ
Miejsce realizacji:
Program edukacyjny realizowany będzie w Bursie Szkolne w Starym Sączu ramach zajęć w czasie wolnym.
Czas trwania: wrzesień 2024r. – czerwiec 2025r. (wg. potrzeb). Tematy do wyboru
w zależności od potrzeb i zaangażowania wychowanków w podejmowane działania .
Adresaci: wychowankowie bursy
Opis działania:
Od tego jak i co jemy, zależy prawidłowe funkcjonowanie organizmu, a to z kolei jest gwarancją zachowania dobrego zdrowia tak fizycznego, jak i psychicznego. Krzewienie wśród młodzieży zdrowych nawyków żywieniowych oraz przywrócenie znaczenia estetyki serwowania potraw i kultury ich spożywania jest w dzisiejszych, skomercjalizowanych
i zautomatyzowanych warunkach, gdzie wszystko, włącznie z jedzeniem , musi odbywać się szybko ,nie tylko korzystne, ale przede wszystkim konieczne.
Program ma na celu przybliżenie uczestnikom zagadnień związanych edukacją zdrowotną oraz promocją zdrowia w środowisku lokalnym. Obejmuje edukację do zdrowia, działania ukierunkowane na zmianę środowiska fizycznego i społecznego .
Treści wybrane do realizacji obejmują:
- Przekazywaniu wiedzy na temat zdrowia,
- Kształtowaniu praktycznych umiejętności wykorzystywania wiedzy w codziennych sytuacjach życiowych,
- Formowaniu postaw,
- Propagowanie zachowań zdrowotnych poprzez utrwalanie zachowań sprzyjających zdrowiu w kontekście całego dalszego życia .
Cel główny:
Motywowanie młodzieży do dbałości o przestrzeganie zasad zdrowego odżywiania oraz wyposażenie uczestników zajęć w praktyczne umiejętności kulinarne .
Cele szczegółowe:
- Zapoznanie z zasadami zdrowego doboru produktów żywieniowych w codziennej diecie,
- Rozwijanie umiejętności kulinarnych,
- Rozwijanie umiejętności w zakresie estetyki serwowania potraw,
- Uświadamianie wpływu właściwej atmosfery podczas spożywania posiłków na ich przyswajanie,
- Rozbudzanie ciekawości i otwartości na kuchnie innych narodów,
- Poznawanie dawnych kulinariów Sądecczyzny
- Poznawanie siebie, śledzenie przebiegu swojego rozwoju, identyfikowanie i rozwiązywanie problemów zdrowotnych,
- Zrozumienie, czym jest zdrowie, od czego zależy, dlaczego i jak należy o nie dbać,
- Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za zdrowie własne i innych ludzi,
- Przygotowanie się do uczestnictwa w działaniach na rzecz zdrowia i tworzenia zdrowego środowiska w domu, szkole, miejscu pracy, społeczności lokalnej.
Formy pracy: warsztatowa, indywidualna, grupowa,
Metody pracy:
- Ćwiczenia praktyczne w zakresie przygotowywania i serwowania potraw oraz nakrywania stołu, improwizacje kulinarne pod nadzorem prowadzącego)
- Słowne (instruktaże przed zajęciami, pogadanki o kulinarnych, tradycjach świata),
- Spotkania z specjalistami (dietetyk, trener personalny)
- Wyjścia poza teren bursy: ( spacer, aerobik, liczymy kroki)
- Oglądowe (prezentacja, pokaz filmowy).
- Problemowa: (metoda projektu)
Tematy do realizacji :
Spotkania w grupie, indywidualne konsultacje :
- Wskaż! Czynniki, wpływające pozytywnie i negatywnie na zdrowie
i samopoczucie, te, na które możesz mieć wpływ.
- Wyjaśnij! Gdzie szukać wiarygodnych informacji dotyczących zdrowia i sportu . Analiza informacji medialnych w tym zakresie.
- Scharakteryzuj! Zdrowie jako wartość dla człowieka i zasób dla społeczeństwa. Wskaż na czym polega dbałość o zdrowie w okresie młodości i wczesnej dorosłości – podaj przykłady takich działań.
- Zdefiniuj! Co oznacza odpowiedzialność za zdrowie własne i innych ludzi.
- Omów! Samobadanie i samokontrola zdrowia oraz
- potrzeba poddawania się badaniom profilaktycznym w okresie całego życia.
- Wyjaśnij! Związek między zdrowiem i środowiskiem – co można zrobić, aby tworzyć środowisko sprzyjające zdrowiu.
- Omów! Zaburzenia stanu zdrowia i rozwoju związane z nieprawidłowym odżywianiem(otyłość, nadwaga, niedobór masy ciała, anoreksja , bulimia).
- Jak rozumiesz? Związek między zdrowiem a pracą nad sobą dla zwiększenia wiary w siebie, poczucia własnej wartości i umiejętności podejmowania decyzji.
- Zaproponuj! Proste ćwiczenia relaksacyjne, które można wykonać
w szkole, w pracy i w domu.
- Tradycje kulinarne Sądecczyzny
Warsztaty kulinarne
- Zasady higieny, bhp i ppoż. w kuchni.
- Piramida żywieniowa i tabele wartości odżywczych na przykładzie przygotowanego deseru.
- Zioła, kwiaty i chwasty w garnku.
- Savoir vivre przy stole pięknie nakrytym i zastawionym.
- Potrawy świąteczne w naszych domach.
- „Gdy widzę słodycze, to kwiczę...” (słodko, nie znaczy niezdrowo).
- Walentynkowa kolacja dla dwojga (kulinarne afrodyzjaki)
- Domowe fast foody.
- Sałatkowe szaleństwa
- Dawne kulinaria Ziemi Sądeckiej
- Kuchnia naszych sąsiadów
Ewaluacja:
- Określenie kryteriów oceniania zajęć:
- a) regularny udział w zajęciach,
- b) pełna zaangażowania postawa w czasie zajęć.
- Sporządzenie sprawozdania.
W ramach programu w roku 2024/25 realizowany będzie projekt „ Kulturalno –kulinarne podróże -staropolska piernikowa tradycja”(załącznik nr 1)
Informacje o bieżących akcjach w aktualnościach.

Pietruszka i jej właściwości
Pietruszka i jej właściwości są znane
i wykorzystywane w medycynie ludowej od stuleci. Wszystkie jej części wykazują działanie lecznicze. Pietruszka zwyczajna jest bogata w prowitaminę A, witaminę C, sole mineralne oraz żelazo. Ponadto warzywa są cennym ziołem łagodzącym bóle menstruacyjne. Świeże liście pietruszki są bardzo pożyteczne i mogą być używane jako składnik zdrowej diety.
Z kolei korzeń tej rośliny jest stosowany
w leczeniu wzdęć, zapalenia pęcherza moczowego oraz dolegliwości reumatycznych.
Pietruszka zawiera dużo witaminy C, B-12, K i A. Jest też bogatym źródłem minerałów takich jak cynk, selen wapń, potas, magnez, fluor i żelazo. Nie wszystkim wiadomo, iż ilość witaminy
w pietruszce jest znacznie wyższa niż
w cytrynie!
To źródło wielu witamin i minerałów
Pietruszka to bogate źródło witamin, szczególnie witaminy C, ale też B 12, K i A oraz minerałów: wapnia, potasu, magnezu, żelaza, sodu i fluoru. Dzięki nim pietruszka ma korzystny wpływ na działanie organizmu, a szczególnie systemu odpornościowego, nerwowego i układu krążenia. Wysoka zawartość cynku i selenu czyni z naci pietruszki środek zwiększający potencję.
Pietruszka oczyszcza organizm
Pietruszka działa moczopędnie, pomaga usuwać z organizmu nadmiar wody, a wraz z nią toksyny z nerek, pęcherza i wątroby. Picie naparu z pietruszki pomaga też pozbyć się kamieni z układu moczowego.
Chroni układ krwionośny
Pietruszka wyróżnia się dużą zawartością kwasu foliowego, dlatego regularne spożywanie rośliny stanowi naturalny sposób na obniżenie ryzyka zawału serca, zakrzepów i udaru mózgu. Kwas foliowy wspomaga chemiczny rozkład homocysteiny, naturalnie występującego w ludzkim organizmie kwasu aminowego, którego zbyt wysoki poziom powoduje choroby układu krwionośnego.
Pietruszka wykazuje działanie antynowotworowe
Jedzenie pietruszki pomaga obniżyć ryzyko chorób nowotworowych m.in. raka skóry, układu pokarmowego i prostaty. Jest to zasługą apigeniny, związku z gatunku flawonoidów, w dużych ilościach występującego w naci pietruszki. Apigenina niszczy komórki nowotworowe, działa przeciwzapalnie i oczyszczająco.
Pietruszka odświeża oddech
Ta zielona roślina zabija bakterie, które powodują nieświeży oddech. Można ją żuć zamiast gumy.
SAŁATKA Z PIECZONĄ PIETRUSZKĄ, GRUSZKĄ
I WINOGRONAMI
SKŁADNIKI
1 PORCJA
- 2 pietruszki
- oliwa, miód
- 1 gruszka
- 20 g orzechów macadamia
- kilka czerwonych winogron
- mix sałat
SOS
- 20 g sera z niebieską pleśnią np. roquefort
- 2 łyżki oliwy
- 1 łyżeczka płynnego miodu
- 1 łyżka soku z cytryny
- 1 łyżeczka octu winnego
- sól i pieprz
PRZYGOTOWANIE
- Pietruszki obrać i przekroić wzdłuż na 3 lub 4 części, doprawić solą, wysmarować oliwą i miodem, piec ok. 30 - 45 minut w 180 stopniach. Jednorazowo najlepiej upiec więcej pietruszek i wykorzystać je do sałatek lub jako zdrową przekąskę.
- Orzechy macadamia grubo posiekać i zrumienić na suchej patelni. Gruszkę obrać i pokroić na plasterki. Czerwone winogrona przekroić na połówki.
- Składniki sosu wymieszać w salaterce. Mix sałat doprawić solą, pieprzem, skropić oliwą i sokiem z cytryny. Położyć pietruszki, gruszkę, orzechy i winogrona. Polać sosem, doprawić pieprzem.
ZUPA KREM
PIETRUSZKOWO-GRUSZKOWA
SKŁADNIKI
4 PORCJE
- 600 g korzenia pietruszki
- 1 łyżka masła
- 1 łyżka oliwy extra vergine
- 1 dojrzała gruszka
- 1/3 łyżeczki cynamonu
- około 1 litr wywaru (bulionu) jarzynowego
- 250 ml mleka
- sól i świeżo zmielony czarny pieprz
- 1/4 łyżeczki pieprzu cayenne (lub więcej świeżo zmielonego czarnego)
- 1 łyżka soku z cytryny
Do podania
- tarty ser grana padano lub parmezan
- bazylia
- oliwa extra vergine
- płatki chili
PRZYGOTOWANIE
- Pietruszkę obrać i pokroić na 1/2 cm kostkę. Wrzucić do garnka razem z roztopionym masłem i oliwą, posolić i obsmażać na umiarkowanym ogniu przez około 5 minut, od czasu do czasu mieszając.
- Gruszkę obrać, pokroić na ćwiartki, usunąć gniazda nasienne. Pokroić na kawałki i dodać do garnka z pietruszką. Dodać cynamon i smażyć przez kolejne 5 minut od czasu do czasu mieszając.
- Doprawić świeżo zmielonym pieprzem i /lub pieprzem cayenne, wlać 1 litr bulionu i zagotować. Gotować przez 10 minut lub do miękkości warzyw. Wlać mleko i znów zagotować. Zmiksować na krem, doprawić sokiem z cytryny i ewentualnie solą. W razie konieczności zupę rozcieńczać większą ilością gorącego bulionu.
- Podawać gorącą z tartym serem grana padano lub parmezanem, bazylią, oliwą extra vergine i płatkami chili.